Liiketoimintaa myytäessä kaupan kohteena on tyypillisesti yrittäjän vuosien tai jopa vuosikymmenten työ. Tällöin on tärkeää varmistaa, että myyntiprosessi etenee sujuvasti ja yrityksestä saadaan paras mahdollinen hinta. Keskeistä on myös löytää liiketoiminnalle oikea ostaja. Usein myyjän on järkevää käyttää alan asiantuntijoita apunaan. Olemme koonneet alle seitsemän askelta liiketoiminnan myyntiin. Lue tarkemmin yrityskauppaprosessin etenemisestä.
1. Arvioi, tarvitsetko asiantuntija-apua yrityskaupassa
Tarve käyttää asiantuntijoiden apua liiketoiminnan myynnissä riippuu myyjän omasta osaamisesta ja myytävästä liiketoiminnasta. Yleisenä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä suuremmasta liiketoiminnasta on kyse, sitä kannattavampaa on käyttää asiantuntija-apua. Tyypillisesti asiantuntijat auttavat myyjää löytämään oikean ostajan ja saamaan parhaan arvon liiketoiminnasta sekä varmistavat prosessin sujuvan etenemisen.
Pienemmissä yrityskaupoissa myyjä voi hyödyntää alueellisten omistajanvaihdoshankkeiden tai kuntien kehitysyhtiöiden maksuttomia neuvontapalveluita.
Yritysneuvontaa alueellasi:
Helsinki – NewCo
Espoo – YritysEspoo
Vantaa – YritysVantaa
Itä-Uusimaa – Posintra
Keski-Uusimaa – Keuke
Kouvola – Kinno
Kotka & Hamina – Cursor
Länsi-Uusimaa – Novago
Lahti – Ladec
Tampere – Ensimetri
Kanta-Häme – Hämeen Uusyrityskeskus
Turku – Turku Science Park
Satakunta – Prizztech
Vaasa – Vasek
Seinäjoki – Seinäjoen Uusyrityskeskus
Pietarsaari – Concordia
Kokkola – Kosek
Lappeenranta – Wirma
Mikkeli – Mikkelin Uusyrityskeskus
Savonlinna – Itä-Savon Uusyrityskeskus
Jyväskylä – Business Jyväskylä
Joensuu – Business Joensuu
Kuopio – Kuopion Uusyrityskeskus
Kajaani – Yritystulkki
Oulu – Business Oulu
Kuusamo ja Koillis-Suomi – Naturpolis
Rovaniemi – Business Rovaniemi
Inari – Yritystulkki
Myös Yrityspörssi tarjoaa pienille yrityksille suunnattua maksutonta neuvontaa.
Lue lisää yrityskaupan asiantuntijoista ja heidän rooleistaaan.
2. Valmistele myyntiaineisto
Hyvä myyntiaineisto antaa ostajille kattavan ja todenmukaisen kuvan myytävästä yrityksestä. Aineiston tulisi välittää todenmukainen kuva liiketoiminnasta. Viimeistään due diligence ‑vaiheessa ostaja saa tietää, jos liiketoiminnasta annetut tiedot eivät vastaakaan todellisuutta. Tämä voi luoda epäluottamusta myyjää kohtaan ja saada ostajan perääntymään.
Myyntiaineiston olisi hyvä sisältää ainakin:
- yrityksen tuotteet tai palvelut
- yrityksen asiakkaat ja keskeiset sopimukset
- yrityksen kilpailuedut
- talouden tunnusluvut
- keskeiset tiedot yrityksen omaisuudesta ja kalustosta
- tiedot yrityksen organisaatiosta ja henkilöstöstä
- liiketoiminnan tulevaisuudennäkymät.
3. Laadi arvonmääritys
Laadi yrityksestä tai liiketoiminnasta arvonmääritys, joka perustuu markkinoilla toteutuneisiin kauppoihin. Yrityskaupan toteutumisen lähtökohtana on realistisen hinnan asettaminen. Mikäli myyjä ei ole valmis luopumaan yrityksestä markkinahintaan, kaupan toteutumiselle on heikot edellytykset, koska ostajat eivät lähtökohtaisesti halua maksaa yleistä markkinahintatasoa enempää.
Nyrkkisääntönä on, että pienen yrityksen ostajan pitää pystyä maksamaan kauppahinta (tai ainakin sitä varten otetut velat) 2–5 vuoden tuotoilla. Finnveran laskuri antaa suuntaa antavan arvion liiketoiminnan arvosta.
4. Laita yrityksesi myyntiin
Yrityksen myynti edellyttää oikeiden ostajien tavoittamista. Pienimpien yritysten kohdalla todennäköisimmät ostajat ovat yksityishenkilöitä. Ensimmäisenä kannattaa kartoittaa lähipiiri:
- jatkaja perhepiiristä
- yrityksen työntekijät
- asiakkaat
- kilpailijat
- tavarantoimittajat ja muut yhteistyökumppanit.
Mikäli lähipiiristä ei löydy sopivaa ostajaehdokasta, yrityksen voi laittaa myyntiin markkinapaikalle.
Myös monella paikallisella yrittäjäjärjestöllä on oma markkinapaikkansa paikallisille yrityksille ja kiinnostuneille ostajille.
Suurempien yritysten ostajat ovat todennäköisimmin muita pk-yrityksiä tai suurempia yrityksiä. Asiantuntijoilla on käytössään erilaisia tietokantoja, joista he voivat hakea ostajaehdokkaita ja markkinoilla toteutuneita kauppoja. Autamme mielellämme pohtimaan, miten yrityksellesi löytyy sopiva ostaja.
Pienempien yritysten kohdalla laajempi markkinointi yleensä kannattaa, koska potentiaalisten ostajien joukko koostuu pääasiassa yksityishenkilöistä, joita on runsaasti. Suurempia yrityksiä myydessä potentiaaliset ostajaehdokkaat on helpompi tunnistaa ja heitä on tarkoituksenmukaisempaa lähestyä suoraan.
5. Vastaanota tarjouksia ostajaehdokkailta
Vastaanota tarjouksia ostajaehdokkailta ja neuvottele lopullisista kaupan ehdoista. Myyjän ei kannata keskittyä ainoastaan hintaan vaan neuvotella myös muut kaupan ehdot sopiviksi.
Lue lisää kauppakirjan keskeisistä ehdoista.
6. Anna ostajan suorittaa due diligence
Due diligence -tarkastuksen laajuus riippuu myytävän yrityksen koosta ja liiketoiminnasta. Tyypillisesti ostajan due diligence -tarkastuksessa kestää noin 45–180 päivää.
7. Tee kaupat
Laadi kauppakirja ja muu tarvittava dokumentaatio, minkä jälkeen liiketoiminta voidaan siirtää uudelle omistajalle.
Lue lisää kauppakirjasta ja muista yrityskaupan dokumenteista.
Yleiset yrityskauppaa koskevat kysymykset
Mikä on yritykseni arvo?
Yrityksen arvonmäärityksestä löytyy runsaasti tietoa ja erilaisia lähestymistapoja on useita, mutta viime kädessä yrityksen arvo määräytyy markkinoilla. Yrityksen arvo on se hinta, jonka ostaja suostuu siitä maksamaan, ja näin ollen ostajat määrittävät yrityksen todellisen myyntihinnan. Yleisesti ottaen yrityksen arvo määräytyy yrityksen kannattavuuden perusteella.
Finnvera on tehnyt suuntaa antavan laskurin yrityksen arvon määritykselle.
Kuinka kauan yrityksen myynti kestää?
Mitä suurempi yritys, sitä pidempään myyntiprosessi yleensä kestää. Sopivan ostajan löydyttyä itse myyntiprosessi vie tyypillisesti noin 3–6 kuukautta.
Miten yrityksen voi myydä nopeasti?
Yrityksen myyntiä nopeuttavat realistinen hintapyyntö ja yleisen markkinakäytännön mukaiset kaupan ehdot.
Kuka päättää yrityskaupasta?
Osakeyhtiössä liiketoimintakaupasta päättää joko yhtiön hallitus tai yhtiökokous. Tyypillisesti yhtiön hallitus tekee päätöksen yrityskaupoista, mutta suuremmat strategiset yrityskaupat voivat kuulua yhtiökokouksen toimivallan piiriin.
Osakkeiden myynnistä päättävät osakkeenomistajat. Pääsääntöisesti jokainen osakkeenomistaja tekee henkilökohtaisesti päätöksen omien osakkeiden kaupasta.