Suonenjoen Hammaskeskuksen toimintaa jatkaa yrityksen pitkäaikainen työntekijä.
Tulosjärjestelyillä asiakaspalvelu on paitsi nopeaa ja laadukasta, myös juridisesta jargonista vapaata.
Minä kuulun eläköityvien hammaslääkärien suureen joukkoon. Aloitin oman vastaanoton Suonenjoella 1981, ensin vuosikymmen ammatinharjoittajana, sitten Suonenjoen Hammaskeskus Oy:n puitteissa. Olen syntyperäinen suonenjokelainen ja asiakkaiden hankinta on luonnistunut tuttavuuksien kautta. Minulla on asiakkaana monia perheitä, joiden hampaita olen hoitanut toisessa, ellen kolmannessa polvessa. Monen nyt keski-ikäisen asiakkaan maitohampaita olen hoitanut. Maineemme on kantanut. Meillä on käynyt asiakkaita pitkästi kuntarajojen yli läpi koko Savo-Karjalan.
Viidettä vuosikymmentä on menty ilman, että olen joutunut asiakkaan ajanvarausta peruuttamaan. Eläkeikä on kuitenkin sellainen, joka tulee vastaan myös meille hyvästä terveydestä nauttineille onnekkaille.
Vuosi sitten aloimme pohtia vastaanottoni myyntiä. Aloimme aluksi etsiä ostajaa terveysalan ketjuista. Kiinnostuneita niiden joukosta löytyikin heti, mutta ongelmaksi muodostui se, että ketjut edellyttävät vuosien työsitoutumista, eli jäämistä pyörittämään vastaanottoa, nyt vain uuden omistajan puitteissa. Sellainen olisi voinut tulla kyseeseen joitain vuosia sitten, mutta ei enää tässä iässä. Mielekäs ratkaisu löytyi kuitenkin läheltä. Seinän takaa. Kollegani Leena Pakarinen tarjoutui jatkamaan yritystä.
Idean tasolla minun ja Leenan välinen ratkaisu näytti helpolta, mutta yrityskauppoihin, myös pienempiin, liittyy aina omat monimutkaisuutensa. Mikä olisi esimerkiksi Suonenjoen Hammaskeskuksen kauppahinta? Lisäksi tietomme kauppojen teknisestä toteutuksesta aiesopimuksineen, kauppakirjoineen ja muine juridisine seikkoineen olivat hyvin vähäiset. Terveydenhuollon alaan liittyy vielä omia erityisiä lupakysymyksiään omistajan vaihdoksessa. Näiden asioiden ääressä vatuloimme noin puoli vuotta. Alkoi käydä selväksi, että terveydenhuoltoalaa tunteva liikejuridinen apu on tarpeen. Valintamme kumppaniksi oli Tulosjärjestelyt.
Erityismaininnan ansaitsee myös oma-aloitteisuus ja itsenäinen ongelmanratkaisukyky – asiat hoituivat ilman raskasta palaveeraamista.
Ei aikaakaan, kun kädessämme oli aiesopimus ja luonnos kauppakirjasta. Luulimme asettamamme aikataulun kireäksi, mutta Mikko Leino ja Maija-Ilona Pekkanen toimittivat kaikki tarvittavat asiakirjaluonnokset paljon etuajassa, korkealaatuisina ja ilman raskasta palaveeraamisrumbaa. Leena otti konsultin hoitamaan asiaa omasta puolestaan. Tulimme neuvotteluihin tämän konsultin tiloihin valmiiden asiakirjojen kanssa. Heillä oli joitain kysymyksiä niihin liittyen. Soitimme Mikolle siltä istumalta. Mikko vastasi kysymyksiin suorilta käsin niin tyhjentävästi, että meidän työksi jäi vain allekirjoittaminen.
Minä selvisin 42 vuotta yrittäjänä ilman perehtymistä juridiikkaan. Tulosjärjestelyjen avulla minä selvisin myös eläkkeelle ilman sitä vaivaa. Tulosjärjestelyillä asiakaspalvelu on paitsi nopeaa ja laadukasta, myös juridisesta jargonista vapaata. Tunsin pysyväni koko ajan kärryillä ja tilanteen tasalla. Erityismaininnan ansaitsee myös oma-aloitteisuus ja itsenäinen ongelmanratkaisukyky – asiat hoituivat ilman raskasta palaveeraamista.