Salassapitosopimusten laadinta on yrityskauppaprosessin ensimmäisiä vaiheita. Kun kohdeyrityksestä on tehty tarvittavat analyysit, arvonmääritys ja mahdollisia ostajaehdokkaita on kartoitettu, myyjän neuvonantaja tyypillisesti lähestyy valittuja ostajakandidaatteja. Ostajaehdokkaille ei kerrota tässä vaiheessa mitään sellaista informaatiota, josta kohdeyhtiön voisi tunnistaa.
Mikäli ostajakandidaatit ovat kiinnostuneita mahdollisesta yrityskaupasta, myyjä ja ostajaehdokas solmivat salassapitosopimuksen. On hyvinkin mahdollista, että myyjä haluaa pitää tässä vaiheessa mukana useamman kuin yhden ostajaehdokkaan. On tärkeää varmistaa, että salassapitosopimus on laadittu kaikkien ostajaehdokkaiden kanssa. Salassapitosopimuksen tarkoituksena on suojata myyjän liiketoimintaa sekä pitää suunnitelmat mahdollisesta yrityskaupasta salassa. Salassapitosopimus suojaa erityisesti myyjää, sillä yrityskaupan seuraavassa vaiheessa myyjän tulee toimittaa melko kattavasti informaatiota myytävästä yrityksestä ostajaehdokkaille. Salassapitosopimuksen tarkoituksena on suojella luovutettavan luottamuksellista tietoa.
Salassapitosopimuksen tyypilliset ehdot
- Osapuolet
- Sopimuksen tarkoitus ja osapuolten asemat
- Luottamuksellisen tiedon määritelmä
- Salassapitovelvollisuus ja käyttämisrajoitus
- Salassapitovelvollisuuden rajoitukset
- Luottamuksellisen tiedon käytön lopettaminen, palauttaminen ja tuhoaminen
- Viranomaismääräykset salassapitovelvollisuuden rajoittajana
- Vahingonkorvaus ja sopimussakko
- Voimassaolo
- Erimielisyyksien ratkaiseminen