Salassapitosopimus yrityskaupassa

Sisällysluettelo

 

Salassapitosopimusten laadinta on yrityskauppaprosessin ensimmäisiä vaiheita. Kun kohdeyrityksestä on tehty tarvittavat analyysit, arvonmääritys ja mahdollisia ostajaehdokkaita on kartoitettu, myyjän neuvonantaja tyypillisesti lähestyy valittuja ostajakandidaatteja. Ostajaehdokkaille ei kerrota tässä vaiheessa mitään sellaista informaatiota, josta kohdeyhtiön voisi tunnistaa.

 

Mikäli ostajakandidaatit ovat kiinnostuneita mahdollisesta yrityskaupasta, myyjä ja ostajaehdokas solmivat salassapitosopimuksen. On hyvinkin mahdollista, että myyjä haluaa pitää tässä vaiheessa mukana useamman kuin yhden ostajaehdokkaan. On tärkeää varmistaa, että salassapitosopimus on laadittu kaikkien ostajaehdokkaiden kanssa. Salassapitosopimuksen tarkoituksena on suojata myyjän liiketoimintaa sekä pitää suunnitelmat mahdollisesta yrityskaupasta salassa. Salassapitosopimus suojaa erityisesti myyjää, sillä yrityskaupan seuraavassa vaiheessa myyjän tulee toimittaa melko kattavasti informaatiota myytävästä yrityksestä ostajaehdokkaille. Salassapitosopimuksen tarkoituksena on suojella luovutettavan luottamuksellista tietoa.

 

Salassapitosopimuksen tyypilliset ehdot

  1. Osapuolet
  2. Sopimuksen tarkoitus ja osapuolten asemat
  3. Luottamuksellisen tiedon määritelmä
  4. Salassapitovelvollisuus ja käyttämisrajoitus
  5. Salassapitovelvollisuuden rajoitukset
  6. Luottamuksellisen tiedon käytön lopettaminen, palauttaminen ja tuhoaminen
  7. Viranomaismääräykset salassapitovelvollisuuden rajoittajana
  8. Vahingonkorvaus ja sopimussakko
  9. Voimassaolo
  10. Erimielisyyksien ratkaiseminen

 

Lataa ilmainen salassapitosopimusmalli täyttämällä tiedot.

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Neuvoimme palveluliiketoiminnan yrityskaupassa kauppakirjojen ja osakassopimuksen laadinnassa. Yhtiö ja sen nykyiset omistajat halusivat laajentaa omistajakuntaansa mahdollistaakseen tulevaisuuden kasvuinvestoinnit ja saadakseen uusia osaajia tukemaan seuraavaa
Mikko Leino
Ryhdytään yhteistyöhön.

Pyydä lisätietoja tai sovi maksuton konsultaatio. Ensimmäiset keskustelut ovat maksuttomia ja aina luottamuksellisia, eivätkä ne sido sinua mihinkään. Kykenemme yleensä jo tässä tapaamisessa kertomaan, mikä yrityksen myynnissä on järkevin polku edetä ja tarvittaessa opastamaan sinut myös muiden asiantuntijoiden luo.